Instruction practices in German driving lessons: Differential uses of declaratives and imperatives
- Building on а corpus of 70 hours of German driving lessons, this paper studies the use of declaratives vs. imperatives for instruction. It shows how these linguistic resources are adapted to different praxeological, temporal and participant-related environments. Declaratives are used for first instructions, task-setting and post- trial discussions. They exhibit complex syntax and do not call for immediate compliance. Their high degree of explicitness conveys how the action is to be carried out. Imperative instructions overwhelmingly correct ongoing actions of students or respond to their failure to produce expected actions. They exhibit minimal argument structure. They are reminders which presuppose that the student monitors the scene and can perform the action unproblematically. They index that requests have to be complied with immediately or even urgently.
- Auf Basis eines Korpus von 70 Stunden Videoaufnahmen praktischer Fahrschulstunden wird der Gebrauch von Deklarativen und Imperativen in Instruktionshandlungen untersucht. Es wird gezeigt, wie die Verwendung dieser grammatischen Ressourcen an praxeologische, zeitliche und interaktionsgeschichtliche Bedingungen angepasst wird. Deklarative werden für Erstinstruktionen sowie zur Setzung komplexer Fahraufgaben und in Nachbesprechungen verwendet. Sie zeichnen sich durch komplexe Syntax aus und fordern keine unmittelbare Befolgung. Sie fokussieren, wie eine Handlung auszuführen ist. Imperative werden dagegen vornehmlich zur Korrektur laufender Fahrhandlungen (in Reaktion auf Fehler und auf ausbleibende Handlungen) eingesetzt. Sie zeichnen sich durch minimale Argumentstrukturen aus. Sie fungieren als Erinnerungen an korrektes Fahren und setzen voraus, dass der Schüler die fragliche Handlung problemlos produzieren kann. Imperativische Instruktionen zielen auf unmittelbare oder gar dringliche Befolgung ab.
Author: | Arnulf DeppermannORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:bsz:mh39-70818 |
DOI: | https://doi.org/10.1111/ijal.12198 |
ISSN: | 1473-4192 |
Parent Title (English): | International Journal of Applied Linguistics. Special issue on instructions in driving lessons |
Publisher: | Wiley-Blackwell |
Document Type: | Article |
Language: | English |
Year of first Publication: | 2018 |
Date of Publication (online): | 2018/02/08 |
Publicationstate: | Zweitveröffentlichung |
Publicationstate: | Postprint |
Reviewstate: | Peer-Review |
Tag: | German; conversation analysis; declarative; imperative; instruction |
GND Keyword: | Aussagesatz; Deutsch; Fahrschule; Imperativ; Instruktion; Konversationsanalyse |
Volume: | 28 |
Issue: | 2 |
Page Number: | 18 |
First Page: | 265 |
Last Page: | 282 |
Note: | This is the accepted version of the following article: Deppermann, Arnulf: Instruction practices in German driving lessons: Differential uses of declaratives and imperatives. In: International Journal of Applied Linguistics. Special issue on instructions in driving lessons, Vol. 28 (2018) No. 2, pp. 265-282, which has been published in final form at [https://doi.org/10.1111/ijal.12198]. This article may be used for non - commercial purposes in accordance with the Wiley Self - Archiving Policy [ https://authorservices.wiley.com/author - resources/Journal - Authors/licensing - open - access/open - access/self - archiving.html] |
DDC classes: | 400 Sprache / 430 Deutsch |
Open Access?: | ja |
Leibniz-Classification: | Sprache, Linguistik |
Linguistics-Classification: | Pragmalinguistik / Kommunikationsforschung |
Program areas: | Pragmatik |
Licence (German): | ![]() |