Sprachliche Umbrüche und Diskurs. Gedanken zu ihrer Analyse

• Der Beitrag beschreibt einen spezifisch diskurslinguistischen Zugang zu der sprachgeschichtlichen Frage nach durch gesellschaftlich-politische Faktoren hervorgerufenen Umbrüchen. Orientiert an den Foucaultschen Kategorien der Serialität und der Diskontinuität werden diese methodischen Implikaturen auf die Umbrüche 1918/19 und 1945ff bezogen. Das Methodenmodell besteht im Wesentlichen aus zwei Aspekten: Als Faktor von hoher Umbruchrelevanz wird zum einen der soziopragmatische Bezug zu Diskursakteuren hergestellt. Exemplarisch werden zum andern diese Epochen kennzeichnende demokratiegeschichtliche Institutionalisierungsakte im Sinne Searles beschrieben. Damit wird ein Beitrag zur diskurslinguistischen Methodenreflexion geleistet.
  • The article describes a specific discourse-linguistic approach to the linguistic-historical question of upheavals caused by socio-political factors. Based on Foucault’s categories of seriality and discontinuity, these methodological implicatures are related to the upheavals of 1918/19 and 1945ff. The method model essentially consists of two aspects: On the one hand, the socio-pragmatic reference to discourse actors is established as factors of high relevance to upheaval. On the other hand, acts of institutionalization in the history of democracy that characterize these epochs are described as examples in Searles sense. In this way, a contribution is made to the discursive-linguistic method reflection.

This document is embargoed until:

2024/10/01

Author:Heidrun Kämper
DOI:https://doi.org/10.3262/ZFD2202296
ISSN:2195-867X
Parent Title (German):Zeitschrift für Diskursforschung. Sonderausgabe zum zehnjährigen Jubiläum | Journal for Discourse Studies. Special Issue for the Tenth Anniversary
Publisher:Beltz Juventa
Place of publication:Weinheim
Year of first Publication:2023
Date of Publication (online):2023/09/20
Publishing Institution:Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS)
Publicationstate:Postprint