Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
  • search hit 8 of 148
Back to Result List

Teaching German with YouTube comments: the benefits of authentic corpus-based material for younger learners

  • The NottDeuYTSch corpus is a freely available collection of YouTube comments written under German-speaking videos by young people between 2008 and 2018. The article uses the NottDeuYTSch corpus to investigate how YouTube comments can be used to produce learning materials and how corpora of Digitally-Mediated Communication can benefit intermediate learners of German. The article details the effects of authentic communication within YouTube comments on teenage learners, examining how they can influence the psycholinguistic factors of motivation, foreign language anxiety, and willingness to communicate. The article also discusses the benefits and limitations of using authentic corpus material for the development of teaching material.
  • Das NottDeuYTSch-Korpus ist eine frei verfügbare Sammlung von YouTube-Kommentaren, die von Jugendlichen zwischen 2008 und 2018 unter ausgewählten deutschsprachigen Videos geschrieben wurden. Dieser Artikel untersucht am Beispiel des NottDeuYTSch-Korpus wie sich aus YouTube-Kommentaren, Lernmaterialien entwickelt werden können und wie Korpora aus internetbasierter Kommunikation den Lernprozess von fortgeschrittener Deutschlernenden bereichern können. Der Artikel erläutert die Auswirkungen authentischer Kommunikation in den YouTube-Kommentaren auf jugendliche Lernende und untersucht insbesondere, wie sich die psycholinguistischen Faktoren Motivation, Fremdsprachenangst und „Willingness to Communicate“ durch den Korpuseinsatz beeinflussen lassen. Außerdem wird auf die Vor- und Nachteile der Verwendung authentischer Korpusmaterialien in der Unterrichtsgestaltung eingegangen.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Louis CotgroveORCiDGND
URN:urn:nbn:de:bsz:mh39-124169
DOI:https://doi.org/10.48694/kordaf.3840
ISSN:2749-4411
Parent Title (German):Korpora Deutsch als Fremdsprache
Publisher:Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Place of publication:Darmstadt
Document Type:Article
Language:English
Year of first Publication:2023
Date of Publication (online):2024/01/02
Publishing Institution:Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS)
Publicationstate:Veröffentlichungsversion
Reviewstate:Peer-Review
Tag:Authentische Ressourcen; Digitale Kommunikation; Jugend; NottDeuYTSch-Korpus; YouTube; Zweitspracherwerb
YouTube; authentic materials; computer-mediated communication; second language acquisition; youth
GND Keyword:Computerunterstützte Kommunikation; Deutsch; Fremdsprachenlernen; Fremdsprachenunterricht; Jugend; Kommunikation; Korpus <Linguistik>; Lehrmittel; Psycholinguistik; YouTube
Volume:3
Issue:2
First Page:90
Last Page:111
DDC classes:400 Sprache / 400 Sprache, Linguistik
Open Access?:ja
Leibniz-Classification:Sprache, Linguistik
Linguistics-Classification:Korpuslinguistik
Linguistics-Classification:Psycholinguistik / Kognitive Linguistik
Linguistics-Classification:Zweitspracherwerb / Fremdspracherwerb
Program areas:L3: Lexik empirisch und digital
Licence (English):License LogoCreative Commons - Attribution 4.0 International