Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
  • search hit 5 of 113
Back to Result List

Die deutsche Sprache im öffentlichen Raum: Möglichkeiten und Nutzwert von „Linguistic Landscapes“- und „Spot German“-Projekten

  • Dieser Beitrag fasst die wesentlichen Aussagen und Ergebnisse eines Workshops zusammen, der sieben Perspektiven auf die Untersuchung der Rolle des Deutschen im öffentlichen Raum zusammengebracht hat. Einige der vorgestellten Studien folgten dem seit Beginn der 2000er Jahre rasant an Popularität gewonnenen Ansatz der ‚Linguistic Landscapes‘. In anderen Beiträgen standen praktische Überlegungen zum Suchen von Beispielen der deutschen Sprache im Mittelpunkt, um diese im Kontext von DaF und Auslandsgermanistik sowie der Werbung für die deutsche Sprache einzusetzen. Ziel des Workshops war es, Gemeinsamkeiten und Perspektiven von diesen unter dem Schlagwort ‚Spot German‘ verorteten Studien mit der Linguistic Landscape-Tradition zu eruieren. Länder, aus denen Studien vorgestellt wurden, waren Estland, Lettland, Dänemark, Tschechien, Deutschland, Zypern und Malta.
  • This paper presents the main results of a workshop which summarized seven perspectives on the analysis of the role of German in public space. Some of the studies presented followed the ‘Linguistic Landscape’ (LL) approach which has become rapidly popularized among international sociolinguists since the beginning of the millennium. Others focused on the practical applications of searching for the German language and symbols relating to the German-speaking countries in public space, and aimed to present possibilities for using such projects in the teaching of German as a foreign language, German Philology and language marketing. The main aim was to identify common perspectives of LL studies and more practical studies under the umbrella term ‘Spot German’. Studies from Estonia, Latvia, Denmark, the Czech Republic, Germany, Cyprus and Malta were presented.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Heiko F. MartenORCiDGND, Maris SaagpakkGND
URN:urn:nbn:de:bsz:mh39-115052
ISSN:1406-2755
Parent Title (German):Triangulum
Publisher:Vilnius Academy of Arts Press
Place of publication:Vilnius
Editor:Mari Tarvas, Heiko F. Marten, Antje Johanning-Radžienė
Document Type:Article
Language:German
Year of first Publication:2016
Date of Publication (online):2023/02/06
Publishing Institution:Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS)
Publicationstate:Veröffentlichungsversion
Reviewstate:Peer-Review
Tag:Didaktik; Funktionen von Deutsch; Linguistic Landscapes; Spot German; Sprache im öffentlichen Raum; Sprachmarketing
Spot German; didactics; functions of the German language; language in public space; language marketing; linguistic landscape
GND Keyword:Deutsch; Diskurs; Gesellschaft; Mehrsprachigkeit; Sprachpolitik; Öffentlicher Raum
Volume:21
First Page:73
Last Page:81
DDC classes:400 Sprache / 400 Sprache, Linguistik
Open Access?:ja
Linguistics-Classification:Soziolinguistik
Licence (German):License LogoUrheberrechtlich geschützt