Humorous or occasioned instructions: learning the “shoulder check” in theoretical and practical driving lessons
- This study investigates how driving school instructors adapt their instructions to constraints and affordances of different activity types. Adopting a Conversation Analytic approach and building on a comparative corpus of theoretical and practical driving lessons in German, it compares sequences of instructions of the execution of the “shoulder check” (i.e., checking the blind spot) in stationary theoretical versus mobile practical driving lessons. In theoretical lessons, the instructor uses vivid and humorous embodied instructions. In practical driving lessons, the instructor orients to the complex multi‐activity and delivers instructions in a succinct manner, considering the students’ previous knowledge and the embeddedness into the global tasks. The paper shows how instructional practices are sensitive to contextual contingencies which they reflect and treat by their situated design.
- Diese Studie beschäftigt sich mit der Interaktionstypspezifik von Instruktionen in der Fahrschule und geht der Frage nach, wie Definitionen von Begriffen und Erklärungen von Lerninhalten an die Möglichkeiten und Beschränkungen verschiedener Aktivitätstypen angepasst werden. Aufbauend auf einem komparativen Korpus theoretischer und praktischer Fahrschulstunden vergleicht die konversationsanalytische Untersuchung Instruktionssequenzen zum “Schulterblick” im stationären, theoretischen vs. mobilen, praktischen Fahrunterricht. Im theoretischen Frontal-Unterricht verwendet die Fahrlehrerin anschauliche und humorvolle, oft normative Instruktionen. Im praktischen Fahrunterricht im Auto orientiert sich die Fahrlehrerin an der komplexen Multiaktivität und verwendet konkret veranlasste, knappe Instruktionen, die sie an das Vorwissen ihrer FahrschülerInnen sowie die Gegebenheiten der Situation anpasst und in eine globalere Lernaufgabe einbettet. Der Artikel zeichnet nach, wie die Gestaltung der instruktionellen Praktiken die jeweiligen kontextuellen Bedingungen reflektiert.
Author: | Henrike HelmerORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:bsz:mh39-102676 |
DOI: | https://doi.org/10.1111/ijal.12325 |
ISSN: | 1473-4192 |
Parent Title (English): | International Journal of Applied Linguistics |
Publisher: | Wiley-Blackwell |
Place of publication: | New York |
Document Type: | Article |
Language: | English |
Year of first Publication: | 2021 |
Date of Publication (online): | 2021/01/14 |
Publicationstate: | Veröffentlichungsversion |
Reviewstate: | Peer-Review |
Tag: | (multimodale) Instruktionen; Definitionen; Fahrschule; Theorie und Praxis (multimodal) instructions; concersation analysis; definitions; driving school; theory and practice |
GND Keyword: | Deutsch; Fahrschule; Fahrunterricht; Konversationanalyse; Multimodalität |
Volume: | 31 |
Issue: | 1 |
First Page: | 109 |
Last Page: | 131 |
Note: | Open-Access-Finanzierung über Wiley-DEAL-Vertrag |
DDC classes: | 400 Sprache / 400 Sprache, Linguistik |
Open Access?: | ja |
Leibniz-Classification: | Sprache, Linguistik |
Program areas: | P1: Interaktion |
Licence (German): | ![]() |