Patterns of argument structure and argument realization with clause-embedding predicates in German: An illustration of the ZAS Database of Clause-Embedding Predicates

• This paper has two distinct but interdependent goals. The empirical and analytical primary goal is to present a detailed overview of the patterns of (syntactico-semantic) argument structure and (morpho-syntactic) argument realization found with clause-embedding predicates in German. In particular, it will elucidate the observable relationships and dependencies between them, with a special focus on prepositional object clauses. The methodological secondary goal is to demonstrate the recently published ZAS Database of Clause-Embedding Predicates and illustrate its usefulness in approaching a concrete research agenda. The goals are aligned with each other because the data on patterns of argument structure and realization were collected using the database, and indeed the relevant questions could not have been investigated in such a thorough and efficient way without it. We will begin in Part 1 with an introduction to the database, its structure, and why and how it was created, before moving in Part 2 to the presentation of the data and analysis of argument structure and argument realization.
  • Die vorliegende Arbeit verfolgt zwei unterschiedliche, aber voneinander abhängige Ziele. Das empirische und analytische Hauptziel besteht darin, einen detaillierten Überblick über die Muster der (syntaktisch-semantischen) Argumentstruktur und der (morpho-syntaktischen) Argumentrealisierung bei satzeinbettenden Prädikaten im Deutschen zu vermitteln. Insbesondere sollen die beobachtbaren Beziehungen und Abhängigkeiten zwischen ihnen aufgezeigt werden, wobei ein besonderer Fokus auf präpositionalen Objektsätzen liegt. Das methodenspezifische Nebenziel ist sowohl die jüngst veröffentlichte ZAS-Datenbank satzeinbettender Prädikate zu präsentieren als auch ihren Nutzen bei der Bearbeitung einer konkreten Forschungsagenda zu veranschaulichen. Die Ziele sind aufeinander abgestimmt, weil die Daten zu den Mustern der Argumentstruktur und -realisierung mit Hilfe der Datenbank erhoben wurden und die relevanten Fragen ohne sie nicht so gründlich und effizient hätten untersucht werden können. Wir beginnen in Teil 1 mit einer Einführung in die Datenbank, ihrer Struktur und warum und wie sie erstellt wurde, bevor wir in Teil 2 zur Präsentation der Daten und der Analyse von Argumentstruktur und Argumentrealisierung übergehen.

This document is embargoed until:

2024/04/01

Author:Kerstin SchwabeGND, Thomas McFaddenORCiD
ISBN:978-3-8233-9410-5
ISSN:0949-409X
Parent Title (Multiple languages):Propositionale Argumente im Sprachvergleich / Propositional arguments in cross-linguistic research. Theorie und Empirie / Theoretical and empirical issues
Series (Serial Number):Studien zur deutschen Sprache (84)
Publisher:Narr Francke Attempto
Place of publication:Tübingen
Editor:Jutta M. Hartmann, Angelika Wöllstein
Language:English
Year of first Publication:2023