Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 28 of 84
Back to Result List

Availability, grammar, and action formation: On simple and modal interrogative request formats in spoken German

  • This study builds on a large body of work on the use of linguistic forms for requests in social interaction. Using Conversation Analysis / Interactional Linguistics, this study explores the use of two recurrent linguistic formats for requesting in spoken German – simple interrogatives ('do you do ..?') and kannst du VP? ('can you do..?') interrogatives. Based on a corpus of video-recorded, naturally occurring data of mundane data, this study demonstrates one of the interactional factors that is relevant for the choice between alternative interrogative request formats in spoken German – recipient's embodied availability before and during the request initiation. It is shown that simple interrogatives are used to request an action from a recipient who is either available or involved in their own project, which, however, does not have to be suspended or interrupted for the compliance with the request. In contrast, kannst du VP? interrogatives occur in environments in which the recipient is already engaged in a project that must be suspended in order to grant the request.
  • Dieser Beitrag schließt an zahlreiche Studien zur Auswahl von linguistischen Formaten für Aufforderungen in der sozialen Interaktion an. Die Studie untersucht mithilfe der Konversationsanalyse / der Interaktionalen Linguistik die Verwendung von zwei rekurrenten sprachlichen Formaten für Aufforderungen im gesprochenen Deutsch: einfachen Interrogativen und kannst du VP?. Auf der Basis von Videodaten von privater Interaktion werden in diesem Beitrag gezeigt, inwiefern die leibliche Verfügbarkeit des Rezipienten vor und während der Aufforderungsinitiierung für die Wahl von interrogativen Formaten im gesprochenen Deutsch relevant ist. Es wird gezeigt, dass die mit einfachen Interrogativen realisieren Aufforderungen an RezipientInnen gerichtet sind, die entweder leiblich verfügbar sind oder sich mit ihrem eigenen Projekt beschäftigen, das jedoch für die Ausführung der aufgeforderten Handlung nicht unterbrochen werden muss. Im Gegensatz dazu wird das Format kannst du VP? in Kontexten eingesetzt, in denen der Rezipient in ein Projekt involviert ist, das für das Nachkommen der Aufforderung unterbrochen werden soll.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Alexandra GubinaORCiDGND
URN:urn:nbn:de:bsz:mh39-104384
URL:http://www.gespraechsforschung-online.de/instruktionen.html
ISSN:1617-1837
Parent Title (Multiple languages):Gesprächsforschung: Themenheft "How to get things done" – Aufforderungen und Instruktionen in der multimodalen Interaktion
Publisher:Verlag für Gesprächsforschung
Place of publication:Göttingen
Editor:Oliver Ehmer, Henrike Helmer, Florence Oloff, Silke Reineke
Document Type:Article
Language:English
Year of first Publication:2021
Date of Publication (online):2021/05/25
Publicationstate:Zweitveröffentlichung
Reviewstate:Peer-Review
Tag:Aufforderung; Handlungskonstitution; Interaktionale Linguistik; Interaktionales Projekt; Kontingenzen; Konversationsanalyse; Nutzen; Verfügbarkeit
Conversation Analysis; Interactional Linguistics; action formation; availability; benefit; contingencies; interactional project; request
GND Keyword:Deutsch; Direktiv; Grammatik; Interaktion; Konversationsanalyse; Mündliche Kommunikation; Rezipient
Issue:22
First Page:272
Last Page:303
DDC classes:400 Sprache / 400 Sprache, Linguistik
Open Access?:ja
Leibniz-Classification:Sprache, Linguistik
Linguistics-Classification:Pragmalinguistik / Kommunikationsforschung
Program areas:P1: Interaktion
Licence (German):License LogoUrheberrechtlich geschützt