Teaching German with YouTube comments: the benefits of authentic corpus-based material for younger learners
- The NottDeuYTSch corpus is a freely available collection of YouTube comments written under German-speaking videos by young people between 2008 and 2018. The article uses the NottDeuYTSch corpus to investigate how YouTube comments can be used to produce learning materials and how corpora of Digitally-Mediated Communication can benefit intermediate learners of German. The article details the effects of authentic communication within YouTube comments on teenage learners, examining how they can influence the psycholinguistic factors of motivation, foreign language anxiety, and willingness to communicate. The article also discusses the benefits and limitations of using authentic corpus material for the development of teaching material.
- Das NottDeuYTSch-Korpus ist eine frei verfügbare Sammlung von YouTube-Kommentaren, die von Jugendlichen zwischen 2008 und 2018 unter ausgewählten deutschsprachigen Videos geschrieben wurden. Dieser Artikel untersucht am Beispiel des NottDeuYTSch-Korpus wie sich aus YouTube-Kommentaren, Lernmaterialien entwickelt werden können und wie Korpora aus internetbasierter Kommunikation den Lernprozess von fortgeschrittener Deutschlernenden bereichern können. Der Artikel erläutert die Auswirkungen authentischer Kommunikation in den YouTube-Kommentaren auf jugendliche Lernende und untersucht insbesondere, wie sich die psycholinguistischen Faktoren Motivation, Fremdsprachenangst und „Willingness to Communicate“ durch den Korpuseinsatz beeinflussen lassen. Außerdem wird auf die Vor- und Nachteile der Verwendung authentischer Korpusmaterialien in der Unterrichtsgestaltung eingegangen.
Author: | Louis CotgroveORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:bsz:mh39-124169 |
DOI: | https://doi.org/10.48694/kordaf.3840 |
ISSN: | 2749-4411 |
Parent Title (German): | Korpora Deutsch als Fremdsprache |
Publisher: | Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt |
Place of publication: | Darmstadt |
Document Type: | Article |
Language: | English |
Year of first Publication: | 2023 |
Date of Publication (online): | 2024/01/02 |
Publishing Institution: | Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS) |
Publicationstate: | Veröffentlichungsversion |
Reviewstate: | Peer-Review |
Tag: | Authentische Ressourcen; Digitale Kommunikation; Jugend; NottDeuYTSch-Korpus; YouTube; Zweitspracherwerb YouTube; authentic materials; computer-mediated communication; second language acquisition; youth |
GND Keyword: | Computerunterstützte Kommunikation; Deutsch; Fremdsprachenlernen; Fremdsprachenunterricht; Jugend; Kommunikation; Korpus <Linguistik>; Lehrmittel; Psycholinguistik; YouTube |
Volume: | 3 |
Issue: | 2 |
First Page: | 90 |
Last Page: | 111 |
DDC classes: | 400 Sprache / 400 Sprache, Linguistik |
Open Access?: | ja |
Leibniz-Classification: | Sprache, Linguistik |
Linguistics-Classification: | Korpuslinguistik |
Linguistics-Classification: | Psycholinguistik / Kognitive Linguistik |
Linguistics-Classification: | Zweitspracherwerb / Fremdspracherwerb |
Program areas: | L3: Lexik empirisch und digital |
Licence (English): | Creative Commons - Attribution 4.0 International |